Workshops

Workshop Ronde 1 Ronde 2
1 Studievaardig de middelbare school door
2 MediJA Praat- Mediawijsheid voor docenten
3 Kleppen open! – Actief leren met ICT
4 Autisme anders ervaren
5 Leren met diepgang in toetsen en lessen
6 Waarderende gespreksvoering
7  Samenwerken met je leerling


1 Studievaardig de middelbare school door

Workshopleider: Inge Verstraete
Ronde: 1 en 2

Studievaardigheden zijn op veel VO-scholen een onderdeel van de mentorlessen.
Ondanks dit aanbod geven veel docenten aan dat leerlingen moeite hebben met basale studievaardigheden zoals een realistische planning maken en je daaraan houden, aantekeningen maken in de les, organiseren van je leertaken, samenvatten in eigen woorden en het eigen maken van nieuwe lesstof. Wat maakt ons huidig studievaardighedenaanbod zo weinig effectief en hoe krijgen we onze leerlingen wél goed toegerust? In deze workshop geef ik een antwoord op deze vragen en zoom ik in op de volgende onderwerpen:

– leren leren en studievaardigheden
– effectieve studiemethodes volgens onderzoek
– leerlingen studievaardig maken doe je zo.

Daarnaast maak je tijdens de workshop een korte analyse van het huidige aanbod op jouw school, bekijk je samen met deelnemers de effectiviteit van dit aanbod en bespreek je hoe het studievaardigheden programma op jouw school kan worden geoptimaliseerd.


2 MediJA Praat- Mediawijsheid voor docenten
Workshopleider: Camiel van der Schoor
Ronde: 2

Tijdens deze workshop word je je bewust van het belang van mediaopvoeding en de rol van de docent hierin. Hoe kom je erachter wat je leerlingen online doen? Hoe kun je omgaan met eventuele negatieve online ervaringen van de leerlingen die invloed hebben op de sfeer in de klas (denk aan; cyberpesten, online challenges, sexting, buitensluiten in WhatsApp-groepen)?

Je leert over het gebruik van media onder jongeren en het belang van het aangaan van het gesprek. Tijdens de workshops zullen de deelnemers worden voorzien van de nodige tips en adviezen voor in de praktijk.


3 Kleppen Open! – Actief leren met ICT
Workshopleider: Michel van Ast
Ronde: 1

In deze workshop nodigen we je uit om actief te leren met ICT én – met de klep open – onderwijs met ICT te ontwerpen, uit te voeren en te evalueren.

Na een korte inleiding en een aantal gezamenlijke activiteiten ontpopt deze workshop zich tot een wezenlijke werkplaats en ga je aan de slag met een onderwerp naar keuze. Wij bereiden alles voor en zorgen voor alle materialen, maar neem zeker je laptop of tablet mee, want de klep gaat open!

Je gaat naar huis met concrete ideeën voor jouw lessen of jouw professionaliseringsfocus voor het komende jaar en je kunt hier direct mee aan de slag.


4 Autisme anders ervaren
Workshopleider: Suzanne Agterberg
Ronde: 1

In deze workshop krijg je eerst een korte inleiding in de ondersteuningsbehoeften van leerlingen met autisme in het voortgezet onderwijs. Daarna kun je zélf ervaren hoe het kan zijn als je autisme hebt door middel van een ervaringscircuit. Hoe voelt het om overprikkeld te raken, hoe is het als je niet op je automatische piloot kunt vertrouwen?

Workshopleider is Suzanne Agterberg, auteur van Autisme anders bekijken (2015) en Vind je eigen weg met jouw autisme (2018). Ze is autismespecialist in het onderwijs en tevens ervaringsdeskundige. Dit maakt deze workshop zowel informatief als indrukwekkend. Eyeopeners gegarandeerd!


5 Leren met diepgang in toetsen en lessen
Workshopleider: Jannet Maréchal
Ronde: 2

Minder herhalen, meer doordacht leren!
Leren met diepgang stelt leerlingen, al vanaf klas 1, in staat om kennis niet alleen te hebben, maar ook te gebruiken. Oppervlakkig leren kan ervoor zorgen dat leerlingen in latere leerjaren veel van de leerstof vergeten zijn of niet in staat zijn deze leerstof wendbaar te gebruiken.

De workshopleider, Jannet Maréchal, auteur van het boek Leerlingen AANzetten tot leren, neemt je mee in de verbinding tussen toetsen en lessen, vanuit het OBIT-model. Je weet na afloop hoe je in toetsen en lessen de leerlingen meer bewust kunt laten leren.


6 Waarderende gespreksvoering met leerlingen
Workshopleider: Annechien van Buurt
Ronde: 1

Ben jij benieuwd hoe je de talenten en motivatie van je leerlingen kunt versterken? Hoe je hun meer zelfvertrouwen kunt geven en leert denken in mogelijkheden? Wil je op positieve en energieke wijze het beste in leerlingen naar boven halen?
Dan is de workshop Waarderende gespreksvoering met leerlingen iets voor jou.

De afgelopen jaren is er meer aandacht gekomen voor een waarderende benadering in het onderwijs. Een waarderend leerproces is niet gericht op het wegwerken van tekortkomingen, maar juist op het versterken van wat al goed werkt. In deze workshop ga je actief aan de slag met het voeren van gesprekken waarin de focus ligt op het ontdekken en ontwikkelen van talenten die leerlingen in huis hebben, op de voortgang die zij maken in hun leerproces en op het vinden van oplossingen. We oefenen met verschillende typen vragen en methodieken, die je direct kunt toepassen in de praktijk.

De workshop wordt gegeven door Annechien van Buurt, auteur van Waarderend leren in het voortgezet onderwijs.


Samenwerken met je leerling
Workshopleider: Marion Kemeling
Ronde: 2

Murat heeft zijn huiswerk voor de derde keer deze week niet gemaakt. Dat wordt strafwerk.
Joerie vergeet zijn boeken vandaag al wéér. Hij mag er deze les niet in.
Angela komt voor de tweede keer te laat. Uurtje terugkomen!

Bovenstaande voorbeelden komen je waarschijnlijk niet onbekend voor. In veel scholen wordt een leerling gestraft als hij iets (nog) niet goed doet. Ook best logisch, want iets verzuimen te doen heeft nu eenmaal consequenties.
De keerzijde van dit soort sancties is dat het niet helpt en dat de leerling niet begeleid wordt met wél voor elkaar krijgen dat die boeken er zijn, het huiswerk gemaakt wordt of dat de leerling op tijd op school is.

Leerlingen hebben – door de werking van het puberbrein – nodig dat ze zelfverantwoordelijk gemaakt worden voor hun daden en taken in een mate die haalbaar voor hen is. Als leraar moet je je bewust zijn van de hoeveelheid ruimte die je geeft en neemt in interactie met de leerling. Transactionele Analyse (TA) geeft daar een mooi en bruikbaar inzicht in.

In deze interactieve workshop maak je kennis met een onderdeel van TA: het OVK-model.
We oefenen met het innemen van de diverse posities. Je ervaart meteen wat het effect van jouw gedrag op de ander is.
Deze workshop is zo praktisch van aard, dat je het meteen kunt toepassen. Je zult het als een uitdaging gaan ervaren om verantwoordelijkheid met de leerling te gaan delen. Wie wil dat nou niet?

 

Direct inschrijven